Wåhlin Fastigheter
toppbild-10

Hyresgäst

Vi vet att det då och då kan uppstå frågetecken hos våra hyresgäster om vad som gäller och vart man bäst vänder sig med olika frågor. I ett försök att göra tillvaron så enkel och tydlig som möjlig för dig som hyresgäst, har vi därför här sammanställt information som vi tror att du kan ha nytta av.

Ett delat ansvar

Att vara hyresgäst innebär både frihet och ansvar. Som hyresgäst ansvarar du till exempel för att betala din hyra i tid och att ta hand om din lägenhet på ett bra sätt, medan vi som hyresvärd bland annat bär ansvar för lägenhetens och fastighetens säkerhet, skick och underhåll.

Vi vet att trygghet och trivsel är viktigt för våra hyresgäster, därför arbetar vi utifrån såväl kortsiktiga som långsiktiga perspektiv med att hålla våra fastigheter i gott skick. Vi är dock inte alltid på plats i alla fastigheter och kan se allt som kan behöva åtgärdas, det gör dig som hyresgäst särskilt viktig för oss. Du är våra ögon. Vi blir glada om du hjälper oss genom att tala om när du ser att något inte fungerar som tänkt, det är lättare för oss att åtgärda eventuella brister om vi vet att de behöver åtgärdas.

Har du en droppande kran eller dålig avrinning i avloppet? Behöver något lagas? En del saker kan du fixa själv, andra fixar vi åt dig. Ibland kan man ju också vilja ändra på saker utan att de är trasiga, vet du vad du får och inte får göra i din lägenhet?

På de här sidorna har vi försökt samla en mängd information, tips och råd som kan vara bra att känna till – och tänka på – som hyresgäst. Oavsett om du söker din senaste hyresavi, vill sätta upp balkonglådor eller säga upp din lägenhet. Eller om du, precis som vi, månar om vår miljö och söker tips för att försöka leva så hållbart som möjlig. Hör gärna av dig till oss om du saknar något, så att vi vet om vi behöver fylla på med någon information.