Wåhlin Fastigheter
Sagolik_gava_bokomslag3

En sagolik gåva

Att läsa med god förståelse är att läsa på, mellan och bortom raderna. I skolan vet man förstås att det är en nyckel till framgång i livet, så vi blir ledsna när vi se och hör rapporter i media om hur läsförståelsen bland våra barn och ungdomar ändå minskar. vi har funderat lite på varför det har blivit så. Vi tror inta att vi kan skylla allt på skolan.

Varför sponsrar ett fastighetsbolag en barnbok om läsförståelse? Barnen ska ju inte direkt skriva hyreskontrakt.

”Barn och ungdomar är framtidens makthavare. När vi insåg att läsvanorna minskar, bestämde vi oss för att sponsra ett spännande projekt som handlar om att öka läsförståelse hos den här gruppen”, säger Karolina Öwre, ansvarig för projektet på Wåhlin Fastigheter.

Om man inte kan ta till sig innehållet i en text, blir förmågan att inhämta kunskap lidande. Det gör gåvan att kunna förstå skriven text avgörande för samhällets utveckling.

”Forskning visar att barn och ungdomar som läser om andra barn utvecklar empati. Det vill vi medverka till”, säger Karolina.

Boken En sagolik gåva är ett fantastiskt verktyg för den som vill skapa läsglädje. Boken inspirerar föräldrar att hjälpa sina barn i utvecklingen mot ett rikt språk, god läsförståelse och förmågan att kunna uppskatta en skriven historia.

Författarna bakom boken är lärarna Maria Björsell och Anna-Lena Cockin som driver Lärandelek vid sidan av sina jobb som verksamhetsutvecklare på en skola.

”Man behöver inte vara lärare eller pedagog för att ge sina barn ett rikt språk. Som förälder har du ett stort ansvar för barnens kunskapsutveckling”, säger Maria.

Boken kan användas av alla vuxna i samspel med barn: Föräldrar, lärare, bibliotekarier. Den fungerar lite som en fortbildning i barns språkutveckling – ett ämne som idag är hetare än någonsin, då korta, snuttifierade internettexter tar över i barn och ungas värld.

Målet är att ge barnen gåvan att vilja läsa, att inse att det väntar en spännande historia i den textmassa de ser.

”De ska kunna ta till sig ämnen och förstå olika frågeställningar. Helst redan i tidig ålder, men det är aldrig försent”, menar författarduon.

”Forskning visar att en sjuttonåring som läser kan 50 000 till 70 000 ord, medan den som inte läser har ett ordförråd på 15 000 till 17 000 ord”, konstaterar Maria.

”Det krävs lite sunt förnuft för att förstå hur illa det kan bli om människor inte kan ta del av information, nyheter och berättelser som skapar sammanhang och empati i en värld som kan verka obegriplig”, lägger Anna-Lena till.

Wåhlin Fastigheter arbetar med fastigheter, men ser sin roll så mycket större än att bara bygga, förvalta och hyra ut bostäder. Barn och unga är en viktig grupp, de växer ju upp och ska ta över både bostadsområden och samhällsutvecklingen.

Ska man växa upp och bli en del av samhället och verka för demokrati och medmänsklighet, behöver man kunna ta till sig innehållet i en skriven text.

”Vi tror att Wåhlin Fastigheter ser vilka vinster det finns i att vara med och bygga ett tryggt samhälle”, avslutar Anna-Lena