Wåhlin Fastigheter

Vanliga frågor

Våra hyresgäster hör då och då av sig till oss med olika frågor – det kan till exempel handla om hyresfrågor, uppsägningstider eller vad man får göra i sin bostad. En del frågor återkommer oftare än andra och därför har vi valt att samla några av de vanligaste frågorna och svaren här.

  • Får jag hyra ut min lägenhet i andra hand? 


    • Ja, du får hyra ut din lägenhet om du har vårt skriftliga godkännande. För att få tillstånd att hyra ut din lägenhet måste du lämna in en ansökan och ha godtagbara skäl. Exempel på godtagbara skäl kan vara att du ska studera/arbeta på annan ort under en begränsad tid eller att du vill pröva att vara sambo.

      Om du fått tillstånd måste du upprätta ett särskilt kontrakt (finns att köpa i bokhandeln) mellan dig och den du hyr ut till. Uthyrningen ska vara tidsbegränsad och får aldrig vara förenad med besittningsrätt.

      Om du hyr ut din lägenhet i andra hand utan att ha vårt tillstånd riskerar du uppsägning av ditt kontrakt och att förlora din hyresrätt. Det gäller även om du väljer att låna ut din lägenhet utan att ta ut någon hyra.

      För dig som hyr ut din lägenhet i andra hand är det viktigt att vara medveten om är att det alltid är du själv som förstahandshyresgäst som ansvarar för att hyran blir betald i tid och att din hyresgäst sköter sig. Om din andrahandshyresgäst till exempel stör grannarna kan du själv riskera att bli uppsagd.

      Om vi gett avslag på din ansökan om andrahandsuthyrning men du ändå upplever att du har godtagbara skäl, då kan du som hyresgäst gå vidare till hyresnämnden för att söka tillstånd.

      Här hittar du ansökningsblankett för andrahandsuthyrning.

  • Får jag måla och tapetsera om i lägenheten?

    • Ja, du får måla om och tapetsera i din lägenhet om arbetet utförs på ett korrekt och fackmannamässigt sätt.

      Vi föredrar att du målar där det är målat och tapetserar om där det är tapet.

      Om dina val av färg och/eller material skiljer sig från det ”normala” har vi som hyresvärd rätt att kräva att du återställer lägenheten om du skulle flytta, alternativt kan vi fakturera dig för kostnaden att återställa lägenheten.

  • Hur bokar jag tvättstugan med Aptus tvättstugebokning?

    • Tvättstugan i fastigheter med Aptus tvättstugebokning kan bokas på tre olika sätt.
      Alternativ 1 – Boka direkt på bokningspanelen vid tvättstugan. Aktivera bokningspanelen med bricka nummer 1 och följ instruktionerna.
      Alternativ 2Boka här på vår hemsida. Klicka på länken längst upp till höger ”Boka tvättstuga”. Logga in på Aptusportalen med ditt användarnamn och lösenord. Användarnamn är ditt objektnummer, sex siffror xxx-xxx, läs mer om var du hittar ditt objektnummer här. Lösenordet är också ditt objektnummer om du inte ändrat det tidigare. När du loggat in första gången bör du ändra ditt lösenord till ett personligt.
      Alternativ 3 – Boka med din smartphone. Börja med att ladda hem appen ”bokning Aptus” från App Store eller Play Butik. Starta appen och logga in enligt följande; Adress: http://bokning.wahlinfastigheter.se/mobil Användare: ditt objektnummer Lösenord: samma som det du valt vid ”boka tvättstuga” på webben.

  • Hur lång är uppsägningstiden på min lägenhet?

    • Uppsägningstiden är alltid tre kalendermånader och räknas per månadsskifte från uppsägningen. Uppsägning ska ske skriftligt.

      Om du säger upp din lägenhet är du enligt hyreslagen skyldig att visa din lägenhet för intressenter. Därför måste du uppge såväl adress och telefonnummer (gärna flera) dit spekulanter kan vända sig för att bestämma tid för visning av lägenheten.

      Här hittar du blankett för uppsägning

  • Ingår el i hyran?

    • Nej, det ingår inte. Hushållsel och/eller eventuell gas måste varje hyresgäst själv teckna eget abonnemang för.

  • Jag är hyresgäst och vill hyra parkeringsplats, hur gör jag?

    • Många av våra hyresgäster efterfrågar även en plats att ställa bilen på. Andra känner större behov av extra förrådsutrymme. Även om Wåhlin Fastigheters huvudfokus är bostäder så rymmer vårt fastighetsbestånd även en mängd kontors- och butikslokaler, parkeringsplatser och förråd.

      Här samlar vi alla de objekt vi har som är lediga just nu. Du som är nyfiken på något mer än lägenheten du bor kan enkelt lämna din intresseanmälan direkt vid objektet du är intresserad av.

  • Jag har skadedjur i lägenheten, vad ska jag göra?

    • Om du skulle upptäcka skadedjur är det viktigt att åtgärda problemet så snart som möjligt, så att det inte sprider sig. Vid eventuellt problem med skadedjur, kontakta felanmälan på Wåhlin fastigheter som därefter förklarar för dig hur du ska gå vidare med problemet.

  • Jag har tappat mina nycklar, har ni huvudnyckel till lägenheten?

    • Nej, vi har inte några nycklar till din lägenhet. Om du förlorar dina nycklar eller låser dig ute måste du därför själv kontakta en låssmed för dörröppning.

  • Jag hittar inte min hyresavi, kan jag se den någonstans?

    • Du kan alltid se dina aktuella hyresuppgifter om du loggar in via fliken felanmälan högst upp på sidan. Där kan du också se en del av din tidigare hyreshistorik. Om du har frågor om hyresavier och saknar tillgång till egen dator är du välkommen att ringa till oss på telefonnummer 08-514 935 00, så hjälper vi dig.

  • Jag vill sätta upp en parabolantenn, är det okej?

    • Våra TV-leverantörer erbjuder idag ett stort utbud av TV-kanaler, så om det inte är absolut nödvändigt ser vi helst att hyresgäster avstår från parabol. Om du ändå vill ha parabol måste du montera den på insidan av balkongen, så att den inte utgör fara för andra. Du får aldrig montera den på utsidan av balkongen. När du installerar parabolen får du inte heller fästa den i eller göra åverkan på vare sig fasad, balkong eller övriga snickerier.

      Detta gäller även blomlådor på balkongen, som måste placeras på balkongräckets insida.

       

  • Kan jag byta min lägenhet med någon som inte bor hos Wåhlins?

    • Ja, visst kan du det, men du måste göra en skriftlig ansökan om att få byta. Vid ett eventuellt byte kommer vi sedan att ställa samma krav på den du vill byta med, som de krav vi ställde på dig när du blev vår hyresgäst. Det kan också vara bra att veta att den bytesansökan du lämnar in ska godkännas både av oss och av den hyresvärd som du planerar att flytta till. Här hittar du ansökningsblankett för byte av lägenhet. 

      Under sommarmånaderna är handläggningstiden av byten längre!

      Normal handläggningstid av bytesärenden brukar vara ca 4-6 veckor. Under sommarmånaderna juni-augusti tar handläggningen längre tid pga semestrar både hos oss och hos andra hyresvärdar. Under juli och augusti kan vi tyvärr inte handlägga några byten alls.

      När du skickar in din bytesansökan till oss, använd bytesblanketten som finns på vår hemsida. Skicka in alla intyg etc som vi behöver för att kunna börja handlägga bytet, se mer information på bytesblanketten via länk här.

  • Vad gör jag om jag inte fått min hyresavi i tid?

    • En hyresvärd har enligt lag ingen skyldighet att skicka ut hyresavier, utan det är något vi (och de flesta andra hyresvärdar) gör som en extra tjänst. Hyran måste du ändå alltid betala, oavsett om du fått eller inte fått någon hyresavi.

      Du kan välja att betala din hyra på olika sätt. Om du väljer att fysiskt gå till post eller bank för att betala, glöm inte att skriva ditt namn och objektnummer på avin (du hittar objektnumret högst upp i ena hörnet på din lägenhetsdörr). Om du betalar digitalt, se till att fylla i rätt OCR-nummer. Du kan också välja att låta hyran dras automatiskt från ditt bankkonto med så kallat autogiro alternativt välja att få hyresavin digitalt i form av en e-faktura. Om du väljer autogiro eller e-faktura låter vi bli att skicka dig hyresavier på papper, på så sätt kan vi tillsammans bidra till ett bättre miljöarbete.

  • Vad händer om jag betalar hyran för sent? 


    • Om du inte betalar din hyra i tid skickar vi automatiskt ut ett inkassokrav med en extra avgift (160 kronor i dagsläget). Den extra avgiften debiteras på kommande kvartals första månadshyra. Om du då inte betalar hyran omgående skickar vi ärendet vidare för indrivning. Den som ofta är sen med sin hyresinbetalning riskerar uppsägning av sitt kontrakt och att förlora sin hyresrätt.

  • Vad menas med lägenhetsnummer?

    • Det finns två sorters lägenhetsnummer, nationella lägenhetsnummer och Wåhlins objektnummer.

      2006 infördes en lag om att det ska finnas ett nationellt lägenhetsregister. Lantmäteriet ansvarar för registret, där bland annat folkbokföringen ingår, och föreskrifterna säger att om det finns fler än en bostad med samma adress ska varje bostad ha ett eget lägenhetsnummer. Varje lägenhetsnummer i det nationella registret är fyrsiffrigt och bildar tillsammans med adressen en unik identitet för varje bostad.

      Utöver numren i det nationella lägenhetsregistret har vi (liksom andra fastighetsägare, hyresvärdar och bostadsrättsföreningar) sedan länge egna objektnummer för att hitta rätt i våra fastigheter och fastighetssystem.

      Det finns alltså två parallella beteckningssystem. Som fastighetsägare ligger det på vårt ansvar att sätta upp lägenhetsnumren väl synligt i varje fastighet. Du hittar därför alltid de nationella lägenhetsnumren på namntavlan i porten, medan du hittar Wåhlins egna objektnummer högst upp i ena hörnet på din lägenhetsdörr. Båda numren finns också på dina hyresavier.

      Behöver du veta vilket lägenhetsnummer eller objektnummer du har, men inte hittar det i porten eller på utsidan av din lägenhetsdörr? Då är du naturligtvis välkommen att ringa till oss på telefonnummer 08-514 935 00, så hjälper vi dig.

  • Var anmäler jag fel i lägenheten som jag vill ha hjälp med?

    • Du kan göra felanmälan på flera sätt. Det enklaste är att göra din felanmälan via ett formulär här på vår webbplats. Det går också bra att ringa in din felanmälan, telefonnummer 08-514 935 10. Både telefonen för felanmälan och felanmälan via webben är tillgänglig dygnet runt. När du gör felanmälan via webben loggar du samtidigt in på ”Mina sidor” och kan se din egen felanmälanshistorik, vilka anmälningar du gjort tidigare och när de blivit åtgärdade. Ibland inträffar dock saker som kräver omedelbara åtgärder. Det kan handla om översvämning, elavbrott, en värmeanläggning som slutat fungera eller risk för fara för person eller egendom inom fastigheten. Det här gäller om du måste göra en akut felanmälan på andra tider än när felanmälan är bemannad:

      Akuta fel

      Om du behöver akut hjälp i fastigheten/lägenheten ringer du felanmälans nummer 08-514 935 10 vilket är tillgängligt dygnet runt. Jour utanför kontorstid skickas endast när det gäller ärenden som översvämning, elavbrott, risk för fara eller liknande som kräver akuta åtgärder. Hyresgäst som kallar på jourtjänst för något som inte kräver omedelbar åtgärd riskerar att själv få stå för utryckningskostnaden.

      Problem med hissen?

      Olika fastigheters hissar skiljer sig från varandra och vi använder oss därför av några olika företag för service och reparation av våra hissar. I varje fastighet finns information om vart du ska vända dig om hissen i din fastighet skulle gå sönder. Telefonnummer till aktuell hissreparatör finns anslaget i både hiss och trapphus. Vid akuta problem med risk för fara ringer du direkt till SOS alarm, telefon 112.

      Lås-jour

      Vi har inte några extra nycklar till din lägenhet. Om du förlorar dina nycklar eller låser dig ute måste du därför själv kontakta låssmed för dörröppning – och stå för kostnaderna.

      Anticimex

      Om du skulle upptäcka skadedjur är det viktigt att åtgärda problemet så snart som möjligt, så att det inte sprider sig. Vi har avtal med Anticimex via vårt försäkringsbolag Brandkontoret. Vid eventuellt problem med skadedjur, kontakta först Wåhlins felanmälan.

  • Varför är det så kallt i min lägenhet?

    • Luft- och golvtemperatur får lägst vara 18° C i en bostad enligt socialstyrelsens norm. Wåhlin fastigheter strävar efter att hålla 20° C dagtid, räknat en meter från väggen och en meter upp från golvet.

      Kontakta felanmälan om temperaturen i din lägenhet stadigvarande understiger 20° C. När du mäter är det viktigt att vredet på elementet står på max.

      Även om elementen skulle vara kalla, så behöver det inte vara något fel. Värmen på elementen styrs av en utomhusgivare, som ser till att hålla rätt temperatur i förhållande till den aktuella temperaturen utomhus. Vid väderomslag, som övergångar mellan höst/vinter och vinter/vår, händer det dock att systemen kan ha lite svårt att hänga med i svängarna. Vid temperaturer kring 0° C händer det att elementen känns kalla och luften upplevs som rå och kall, även om temperaturen i lägenheten är 20° C.

      Se till att hålla tilluftsventilerna som finns ovan eller under fönstren öppna, annars kommer luften att ta andra vägar in i lägenheten vilket kan leda både till sämre luftcirkulation och att du upplever drag.

      Under höst och vinterperioden är det extra viktigt att hålla entrédörrar, fönster och vädringsbalkonger stängda så att fastigheten inte kyls ned. När det är mycket kallt ute kan även elementen i entrén frysa sönder om porten står öppen.

  • Varför måste jag ha balkonglådorna på insidan?

    • Att du måste placera blomlådorna på insidan av balkongräcket beror på att de annars riskerar att utgöra fara för andra. Du får därför aldrig montera dina blomlådor på utsidan av balkongen. Det är också bra att tänka på att vattna blommor i balkonglådor försiktigt, så att det inte rinner ner blomvatten på balkongen under.

  • Har du frågor om att söka bostad? Klicka här