Wåhlin Fastigheter

Vanliga frågor

Våra hyresgäster hör då och då av sig till oss med olika frågor – det kan till exempel handla om hyresfrågor, uppsägningstider eller vad man får göra i sin bostad. En del frågor återkommer oftare än andra och därför har vi valt att samla några av de vanligaste frågorna och svaren här.

Vad menas med lägenhetsnummer?

Det finns två sorters lägenhetsnummer, nationella lägenhetsnummer och Wåhlins objektnummer.

2006 infördes en lag om att det ska finnas ett nationellt lägenhetsregister. Lantmäteriet ansvarar för registret, där bland annat folkbokföringen ingår, och föreskrifterna säger att om det finns fler än en bostad med samma adress ska varje bostad ha ett eget lägenhetsnummer. Varje lägenhetsnummer i det nationella registret är fyrsiffrigt och bildar tillsammans med adressen en unik identitet för varje bostad.

Utöver numren i det nationella lägenhetsregistret har vi (liksom andra fastighetsägare, hyresvärdar och bostadsrättsföreningar) sedan länge egna objektnummer för att hitta rätt i våra fastigheter och fastighetssystem.

Det finns alltså två parallella beteckningssystem. Som fastighetsägare ligger det på vårt ansvar att sätta upp lägenhetsnumren väl synligt i varje fastighet. Du hittar därför alltid de nationella lägenhetsnumren på namntavlan i porten, medan du hittar Wåhlins egna objektnummer högst upp i ena hörnet på din lägenhetsdörr. Båda numren finns också på dina hyresavier.

Behöver du veta vilket lägenhetsnummer eller objektnummer du har, men inte hittar det i porten eller på utsidan av din lägenhetsdörr? Då är du naturligtvis välkommen att ringa till oss på telefonnummer 08-514 935 00, så hjälper vi dig.