Varför är det så kallt i min lägenhet?
Luft- och golvtemperatur får lägst vara 18° C i en bostad enligt socialstyrelsens norm. Wåhlin Fastigheter strävar efter att hålla 20° C dagtid, räknat en meter från väggen och en meter upp från golvet.
Kontakta oss via serviceanmälan på Mina sidor om temperaturen i din lägenhet stadigvarande understiger 20° C. När du mäter är det viktigt att vredet på elementet står på max.
Även om elementen skulle vara kalla, så behöver det inte vara något fel. Värmen på elementen styrs av en utomhusgivare, som ser till att hålla rätt temperatur i förhållande till den aktuella temperaturen utomhus. Vid väderomslag, som övergångar mellan höst/vinter och vinter/vår, händer det dock att systemen kan ha lite svårt att hänga med i svängarna. Vid temperaturer kring 0° C händer det att elementen känns kalla och luften upplevs som rå och kall, även om temperaturen i lägenheten är 20° C.
Se till att hålla tilluftsventilerna som finns ovan eller under fönstren öppna, annars kommer luften att ta andra vägar in i lägenheten vilket kan leda både till sämre luftcirkulation och att du upplever drag.
Under höst och vinterperioden är det extra viktigt att hålla entrédörrar, fönster och vädringsbalkonger stängda så att fastigheten inte kyls ned. När det är mycket kallt ute kan även elementen i entrén frysa sönder om porten står öppen.
Får jag grilla på min balkong/på min uteplats?
På sommaren tycker många om att grilla mat utomhus. Det är, av brandsäkerhetsskäl, inte tillåtet att använda kol- eller gasolgrill på balkongen, uteplatsen eller i direkt närhet av huset.
Om det inte stör dina grannar går det bra att använda elgrill.
Ibland finns en gemensam grillplats på gården – använd den! Om du grillar på gården var noga med att släcka elden innan du går, städa efter dig och lämna aldrig tändvätska eller annat som kan vara farligt för t ex barn.
Får jag hyra ut min lägenhet i andra hand?
Ja, du får hyra ut din lägenhet om du har vårt skriftliga godkännande. För att få tillstånd att hyra ut din lägenhet måste du lämna in en ansökan och ha godtagbara skäl. Exempel på godtagbara skäl kan vara att du ska studera/arbeta på annan ort under en begränsad tid eller att du vill pröva att vara sambo.
Tillsammans med ansökan ska det bifogas ett upprättat kontrakt mellan dig och den du hyr ut till. Uthyrningen ska vara tidsbegränsad och får aldrig vara förenad med besittningsrätt.
Om du hyr ut din lägenhet i andra hand utan att ha vårt tillstånd riskerar du uppsägning av ditt kontrakt och att förlora din hyresrätt. Det gäller även om du väljer att låna ut din lägenhet utan att ta ut någon hyra.
För dig som hyr ut din lägenhet i andra hand är det viktigt att vara medveten om är att det alltid är du själv som förstahandshyresgäst som ansvarar för att hyran blir betald i tid och att din hyresgäst sköter sig. Om din andrahandshyresgäst till exempel stör grannarna kan du själv riskera att bli uppsagd.
Tänk också på att du som förstahandshyresgäst inte får ta ut en högre hyra än den du själv betalar. Om lägenheten är möblerad kan du ta ut högst 15%. Om el eller bredband ska ingå i hyran får du bara ta betalt för de kostnader som du själv har. Skulle du hyra ut din lägenhet utan tillstånd och ta ut en högre hyra av din andrahandshyresgäst än vad du har rätt till så riskerar du att bli av med din hyresrätt och riskerar böter eller fängelse då det efter den 1 oktober 2019 är brottsligt.
Om vi gett avslag på din ansökan om andrahandsuthyrning men du ändå upplever att du har godtagbara skäl, då kan du som hyresgäst gå vidare till Hyresnämnden för att söka tillstånd.
Du lämnar din ansökan om andrahandsuthyrning till oss via vårt digitala formulär andrahand.se.
Får jag måla och tapetsera om i lägenheten?
Ja, du får måla om och tapetsera i din lägenhet om arbetet utförs på ett korrekt och fackmannamässigt sätt.
Vi föredrar att du målar där det är målat och tapetserar om där det är tapet.
Om dina val av färg och/eller material skiljer sig från det ”normala” har vi som hyresvärd rätt att kräva att du återställer lägenheten om du skulle flytta, alternativt kan vi fakturera dig för kostnaden att återställa lägenheten.
Hur bokar jag tvättstugan med Aptus tvättstugebokning?
Tvättstugan i fastigheter med Aptus tvättstugebokning kan bokas på två olika sätt.
Alternativ 1 – Boka direkt på bokningspanelen vid din tvättstuga. Aktivera bokningspanelen med bricka nummer 1 och följ instruktionerna.
Alternativ 2 – Boka här på vår hemsida. Klicka på länken längst upp till höger ”Mina sidor”. Logga in på Mina sidor med ditt användarnamn och lösenord alternativt BankID. Bokningen till tvättstugan hittar du sedan nedanför informationen om ditt/dina förhyrda objekt.
Hur lång är uppsägningstiden på min lägenhet?
Uppsägningstiden är alltid tre kalendermånader och räknas per månadsskifte från uppsägningen. Uppsägning ska ske via formulär på Mina sidor eller skriftligt.
Om du säger upp din lägenhet är du enligt hyreslagen skyldig att visa din lägenhet för intressenter. Därför måste du uppge såväl adress och telefonnummer (gärna flera) dit spekulanter kan vända sig för att bestämma tid för visning av lägenheten.
Du registrerar enklast din uppsägning via Mina sidor men det går också bra att skicka in undertecknad blankett för uppsägning.
Hur loggar jag in till Mina sidor?
På Mina sidor kan du som redan är hyresgäst hos oss logga in för att exempelvis se dina hyresinbetalningar och kunna lämna serviceanmälan.
Första gången du besöker Mina sidor behöver du registrera dig via länken ”Har du inget konto? Registrera dig här.”. När du gör det kommer du behöva ha ditt personnummer samt OCR-nummer från en av dina hyresavier till hands. Du kan även logga in med ditt personnummer tillsammans med startdatum för nuvarande kontrakt och ditt objektnummer (objektsnumret hittar du i det övre hörnet på din lägenhetsdörr eller på ditt hyresavtal).
1. Gå in via knappen ”Mina sidor” högst upp på vår hemsida www.wahlinfastigheter.se
2. Om du är hyresgäst hos oss ska du i nästa steg välja ”Jag är hyresgäst”.
3. I nästa steg blir du ombedd att verifiera dig genom att fylla i ditt personnummer och ett OCR-nummer samt komplettera med dina kontaktuppgifter.
4. Längst ner på sidan väljer du ett personligt lösenord och klickar sedan på knappen ”Registrera dig”.
Om du upphör att vara hyresgäst hos Wåhlin Fastigheter upphör samtidigt möjligheten att logga in till Mina sidor. Men möjligheten att vara sökande till våra lediga objekt finns fortfarande kvar.
Ingår el i hyran?
Nej, det ingår inte. Hushållsel och/eller eventuell gas måste varje hyresgäst själv teckna eget abonnemang för.
Jag är hyresgäst och vill hyra parkeringsplats, hur gör jag?
Många av våra hyresgäster efterfrågar även en plats att ställa bilen på. Andra känner större behov av extra förrådsutrymme. Även om Wåhlin Fastigheters huvudfokus är bostäder så rymmer vårt fastighetsbestånd även en mängd kontors- och butikslokaler, parkeringsplatser och förråd.
Via mina sidor ska du kunna se om det finns kö för parkeringsplats i fastigheten där du bor.
Jag har skadedjur i lägenheten, vad ska jag göra?
Om du skulle upptäcka skadedjur är det viktigt att åtgärda problemet så snart som möjligt, så att det inte sprider sig. Vid eventuellt problem med skadedjur, kontakta oss genom att lämna ett serviceanmälan på Mina sidor eller via 08-514 935 10 så förklarar vi därefter för dig hur du ska gå vidare med problemet.
Serviceanmälan nås antingen via Mina sidor här på vår hemsida eller via telefon 08-514 935 10.
Jag har tappat mina nycklar, har ni huvudnyckel till lägenheten?
Nej, vi har inte några nycklar till din lägenhet. Om du förlorar dina nycklar eller låser dig ute måste du därför själv kontakta en låssmed för dörröppning.
Kontakta sedan vår serviceanmälan för att antingen kopiera fler nycklar eller låsbyte.
Jag hittar inte min hyresavi, kan jag se den någonstans?
Du kan alltid se dina aktuella hyresuppgifter om du loggar in via fliken Mina sidor högst upp på sidan. Där kan du också se en del av din tidigare hyres-/fakturahistorik. Om du har frågor om hyresavier och saknar tillgång till egen dator är du välkommen att kontakta din fastighetsadministratör via Serviceärende på Mina sidor eller ringa till oss på telefonnummer 08-514 935 00, så hjälper vi dig.
Jag vill sätta upp en parabolantenn, är det okej?
Våra TV-leverantörer erbjuder idag ett stort utbud av TV-kanaler, så om det inte är absolut nödvändigt ser vi helst att hyresgäster avstår från parabol. Om du ändå vill ha parabol måste du montera den på insidan av balkongen, så att den inte utgör fara för andra. Du får aldrig montera den på utsidan av balkongen. När du installerar parabolen får du inte heller fästa den i eller göra åverkan på vare sig fasad, balkong eller övriga snickerier.
Detta gäller även blomlådor på balkongen, som måste placeras på balkongräckets insida.
Kan jag byta min lägenhet med någon som inte bor hos Wåhlins?
Ja, visst kan du det, men du måste göra en skriftlig ansökan om att få byta och du måste ha bott i din lägenhet i minst 12 månader. Vid ett eventuellt byte kommer vi sedan att ställa samma krav på den du vill byta med, som de krav vi ställde på dig när du blev vår hyresgäst. Det kan också vara bra att veta att den bytesansökan du lämnar in ska godkännas både av oss och av den hyresvärd som du planerar att flytta till. Här hittar du ansökningsblankett för byte av lägenhet.
Tänk på att, att sälja eller köpa hyreskontrakt är ett brott. Att till exempel ta betalt för sin hyresrätt i samband med ett byte är brottsligt. Straffet för att köpa eller sälja ett hyreskontrakt är fängelse.
Under sommarmånaderna är handläggningstiden av byten längre!
Normal handläggningstid av bytesärenden brukar vara ca 1-3 månader. Under sommarmånaderna juni-augusti tar handläggningen längre tid pga semestrar både hos oss och hos andra hyresvärdar. Under juli och augusti kan vi tyvärr inte handlägga några byten alls.
När du skickar in din bytesansökan till oss gör du det via vårt formulär på bytesansokan.se. Se mer information om vilken information och vilka intyg vi behöver när du loggar in i portalen.
Vad gör jag om jag inte får min hyresavi?
En hyresvärd har enligt lag ingen skyldighet att skicka ut hyresavier, utan det är något vi (och de flesta andra hyresvärdar) gör som en extra tjänst. Hyran måste du ändå alltid betala, oavsett om du fått eller inte fått någon hyresavi.
Vi delar inte längre ut hyresavier i pappersform, på så sätt kan vi tillsammans bidra till ett bättre miljöarbete. Väljer du inget annat betalningssätt så kommer hyresavierna till dig per e-post.
Du kan välja att betala din hyra på olika sätt. Om du väljer att fysiskt gå till post eller bank för att betala, glöm inte att skriva ditt namn och objektnummer på avin (du hittar objektnumret högst upp i ena hörnet på din lägenhetsdörr). Om du betalar digitalt, se till att fylla i rätt OCR-nummer. Du kan också välja att låta hyran dras automatiskt från ditt bankkonto med så kallat autogiro alternativt välja att få hyresavin digitalt i form av en e-faktura. Det går även att få avierna per e-post eller att hämta pdf-avier på Mina sidor.
Vad händer om jag betalar hyran för sent?
Om du inte betalar din hyra i tid skickas automatiskt ett krav ut via Svea Inkasso med en extra avgift. Om du då inte betalar hyran omgående skickas ärendet vidare för indrivning. Den som ofta är sen med sin hyresinbetalning riskerar uppsägning av sitt kontrakt och att förlora sin hyresrätt.
Vad menas med lägenhetsnummer?
Det finns två sorters lägenhetsnummer, nationella lägenhetsnummer och Wåhlin Fastigheters objektnummer.
2006 infördes en lag om att det ska finnas ett nationellt lägenhetsregister. Lantmäteriet ansvarar för registret, där bland annat folkbokföringen ingår, och föreskrifterna säger att om det finns fler än en bostad med samma adress ska varje bostad ha ett eget lägenhetsnummer. Varje lägenhetsnummer i det nationella registret är fyrsiffrigt och bildar tillsammans med adressen en unik identitet för varje bostad.
Utöver numren i det nationella lägenhetsregistret har vi (liksom andra fastighetsägare, hyresvärdar och bostadsrättsföreningar) sedan länge egna objektsnummer för att hitta rätt i våra fastigheter och fastighetssystem.
Det finns alltså två parallella beteckningssystem. Som fastighetsägare ligger det på vårt ansvar att sätta upp lägenhetsnumren väl synligt i varje fastighet. Du hittar därför alltid de nationella lägenhetsnumren på namntavlan i porten, medan du hittar Wåhlins egna objektnummer högst upp i ena hörnet på din lägenhetsdörr.
Behöver du veta vilket lägenhetsnummer eller objektnummer du har, men inte hittar det i porten eller på utsidan av din lägenhetsdörr? Då är du naturligtvis välkommen att ringa till oss på telefonnummer 08-514 935 00, så hjälper vi dig.
Tänk på att det är viktigt att du är folkbokförd där du bor. När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till skatteverket (https://skatteverket.se/flytta) så att du får rätt folkbokföringsadress. Vill du ha eftersändning av din post kan du beställa det hos Svensk adressändring (www.adressandring.se).
Var anmäler jag fel i lägenheten som jag vill ha hjälp med?
Du kan göra serviceanmälan på flera sätt. Det enklaste är att skicka in ditt serviceanmälan via Mina sidor här på vår webbplats. Det går också bra att ringa in din till telefonnummer 08-514 935 10. När du lämnar ett serviceanmälan via Mina sidor kan du se din egen historik, vilka ärenden du lämnat tidigare och när de blivit åtgärdade.
Ibland inträffar saker som kräver omedelbara åtgärder. Det kan handla om översvämning, elavbrott, en värmeanläggning som slutat fungera eller risk för fara för person eller egendom inom fastigheten. Det här gäller om du måste göra en akut serviceanmälan på andra tider än när serviceanmälan är bemannad:
Akuta fel
Om du behöver akut hjälp i fastigheten/lägenheten ringer du serviceanmälans nummer 08-514 935 10 vilket är tillgängligt dygnet runt. Jour utanför kontorstid skickas endast när det gäller ärenden som översvämning, elavbrott, risk för fara eller liknande som kräver akuta åtgärder. Hyresgäst som kallar på jourtjänst för något som inte kräver omedelbar åtgärd riskerar att själv få stå för utryckningskostnaden.
Problem med hissen?
Olika fastigheters hissar skiljer sig från varandra och vi använder oss därför av några olika företag för service och reparation av våra hissar. I varje fastighet finns information om vart du ska vända dig om hissen i din fastighet skulle gå sönder. Telefonnummer till aktuell hissreparatör finns anslaget i både hiss och trapphus. Vid akuta problem med risk för fara ringer du direkt till SOS alarm, telefon 112.
Lås-jour
Vi har inte några extra nycklar till din lägenhet. Om du förlorar dina nycklar eller låser dig ute måste du därför själv kontakta låssmed för dörröppning – och stå för kostnaderna.
Anticimex
Om du skulle upptäcka skadedjur är det viktigt att åtgärda problemet så snart som möjligt, så att det inte sprider sig. Vi har avtal med Anticimex via vårt försäkringsbolag Brandkontoret. Vid eventuellt problem med skadedjur, kontakta först Wåhlin Fastigheter via serviceanmälan på Mina sidor eller 08-514 935 10.
Varför måste jag ha balkonglådorna på insidan av balkongen?
Att du måste placera blomlådorna på insidan av balkongräcket beror på att de annars riskerar att utgöra fara för andra. Du får därför aldrig montera dina blomlådor på utsidan av balkongen. Det är också bra att tänka på att vattna blommor i balkonglådor försiktigt, så att det inte rinner ner blomvatten på balkongen under.
Vad söker du?
För hyresgäster
I ett försök att göra tillvaron så enkel och tydlig som möjligt för dig som hyresgäst, har vi sammanställt information som vi tror a...
Hit vänder du dig
Eftersom vi vet att trivsel och trygghet är centralt för våra hyresgäster, är det viktigt för oss att arbeta långsiktigt och hålla v...
Gör det själv
Här har vi samlat information om vad du får och inte får göra i din lägenhet tillsammans med tips, råd och anvisningar som kan hjälp...